Har du drömt om att föreläsa om HBTQ-frågor? Driva ett eget företag eller helt enkelt få berätta din alldeles egna och unika historia? Det här inlägget fokuserar på hur du kan komma igång med ditt skapande när det gäller att driva företag och hur du kan nå ut med din historia. Dessutom finns det tips och idéer från de som redan har lyckats med uppdraget.
Att starta eget företag och föreläsa om HBTQ
Om du är intresserad av att starta ett eget företag eller nå ut med just din HBTQ-historia finns det många saker att tänka på innan du startar. Det första du måste fundera ut är vilken typ av företag du vill satsa på. Vill du driva en egen firma, starta en ideell förening tillsammans med dina kompisar eller starta ett aktiebolag? Oavsett vilket alternativ du funderar på är det väldigt viktigt att fundera ut vad du vill ha ut av din förening eller ditt företag. Om du helst vill föreläsa kan det vara bra att ha ett eget företag som du driver helt själv. Men, om du istället hellre vill sprida kunskap om HBTQ-frågor via exempelvis studiecirklar och liknande kan det vara bättre att starta en ideell förening tillsammans med några kompisar.
När du har funderat ut vilken typ av företag eller förening du vill starta kan det vara läge att börja se sig om efter en lokal att vara i. Både som egen företagare och som ideell förening är det lämpligt att åtminstone se till att det finns tillgång till någon form av möteslokal. Om du är bosatt i Stockholmsområdet kan det vara smart att kolla in följande sida, Kontorslokaler Stockholm här finns en mängd olika alternativ.
Tips och inspiration
På internet kryllar det av andra framgångsrika företagare och föreningar som är verksamma inom ramen för HBTQ. Ett exempel på det är Anja och Filippa. De gör affärer på att vara förebilder för hbtq-familjer. Det de lyckas med som kan vara svårt till en början är att de har hittat ett sätt att både sprida budskap om HBTQ-frågor samt att göra en affärsidé av det. De har förstås både haft nytta av att de är kända personer till en början samt vad deras tidigare uppdrag har inneburit.
Samtidigt kan du också uppnå samma resultat om du är tillräckligt uthållig. Exempelvis krävs det att du producerar tillräckligt stora mängder bra material för dina kanaler om du vill nå ut med ditt budskap. I det sammanhanget är det viktigt att vara uthållig och att inte ge upp. Dessutom är det bra att utvärdera statistiken över de som tar del av ditt material. Ett alternativ är till exempel att producera material flera gånger i veckan och på det sättet skapa en kontinuitet.